Work from anywhere als retentiestrategie van talent?

Written by Jorieke Markerink

24/01/2021

Stel je voor, vanaf morgen bied jij als werkgever aan je (nieuwe) medewerkers de mogelijkheid om niet alleen vanuit huis, maar vanaf OVERAL ter wereld (en in Nederland) te kunnen werken. Voor een paar weken, een paar maandjes of misschien wel permanent.

Gewoon een greep uit de reacties die je zou kunnen krijgen:

  • ” Echt waar?! Mijn lang gekoesterde droom om een tijdje in Oostenrijk te wonen en elke dag te kunnen skiën komt nu uit! “
  • ” Oh, wat fijn! Nu kan ik 150 km verderop gaan wonen bij mijn hulpbehoevende ouders! In plaats van 3 keer per week na werktijd op en neer te hoeven rijden. “
  • ” Hoe gaaf is dit! Ik ben zo klaar met de dure stad waar ik woon en zocht naar een manier om de kosten van mijn levensonderhoud te doen laten dalen. Trutjeshoek (Buurtschap in de gemeente Oldebroek, bestaande uit 2 wegen) ik kom eraan! “
  • ” Dat meen je niet! Ik dacht dat ik mijn fijne baan bij jullie moest opgeven omdat mijn partner en ik voor haar baan naar Zweden gaan verhuizen. “
  • ” Ik wilde eigenlijk vragen om een sabbatical. Ik heb zo’n behoefte om voor langere tijd in een zonnig land te wonen. Dit is DE oplossing. “
  • ” YES nu kan ik Russisch leren in St. Petersburg combineren met mijn baan! “
  • ” Je hebt geen idee hoe fijn ik het vind dat ik nu meer thuis kan zijn bij mijn kind die op dit moment meer aandacht nodig heeft. “
No alt text provided for this image

De regisseur van je eigen leven

Wat je hiermee eigenlijk zegt als werkgever is het volgende; Ik geef jou de mogelijkheid om een levens- én werkstijl te creëren wat écht bij jou past. Of waar je misschien wegens privé omstandigheden behoefte aan hebt. Ik geef je de mogelijkheid om de regisseur te zijn van je eigen leven.

Wat een werkgeverschap.

Je zegt als werkgever ook: Ik vertrouw je, ik gun je autonomie, ik gun je flexibiliteit, ik gun je vrijheid.

Dat zijn nogal wat cadeautjes! Jij krijgt er ook cadeautjes voor terug. Geen zorgen.

No alt text provided for this image

Work From Anywhere, waarom willen mensen dat?

Work life integration

Laat mij vooropstellen dat Work From Anywhere (WFA) geen doel op zich is voor mensen. Het zijn de persoonlijke behoeften die er onder liggen. Maar, als er één woord is wat WFA omvat, is het autonomie. Dit komt gedeeltelijk omdat WFA de lijnen tussen werk en leven op natuurlijke wijze vervaagt. Een trend welke al langer gaande is.

Werk en privé loopt, met name voor de jongere generaties op de arbeidsmarkt, door elkaar heen. De concepten van werk en leven zijn veranderd. Work – life balance = oud. We spreken nu over work – life integration. Veel jonge medewerkers vinden het idee (en niet alleen jonge medewerkers) van het met zijn allen op één plek achter een bureau zitten tussen 9 en 5, nadat je 1 uur in de file hebt gestaan met half chagrijnig en opgefokt Nederland, waanzin. Want hallo: er is overal internet. En hallo ik vind werken tussen 20:00 uur ’s avonds en 22:00 juist lekker. En hallo: de technologie om dit alles te ondersteunen bestaat toch al ruim 10 jaar?

Wat leden van de babyboom generatie en generatie X het ‘nieuwe werken’ noemen, is voor deze jonge generaties gewoon ‘werken’. WFA vraagt echter om een mindset shift. Een shift die al is ingezet door het thuiswerken. Je hebt het waarschijnlijk niet doorgehad, maar de groeiende populariteit van het thuiswerken heeft er voor gezorgd dat we anders zijn gaan werken, andere tools zijn gaan gebruiken, anders zijn gaan communiceren op werk én zelfs de uren die we werken zijn hierdoor veranderd. Sterker nog het heeft niet alleen onze werkstijl, maar ook onze levensstijl beïnvloed.

WFA is de volgende stap in de future of work beweging. Een beweging die mensen in staat stelt meer en meer de regisseur te worden van hun eigen leven.

Maar… het vraagt wel om iets essentieels vanuit de werkgever en leidinggevenden: vertrouwen.

No alt text provided for this image

Het tegengeluid

” Ja, maar meid! Vanuit zo’n blokhut in Oostenrijk werkt men toch nooit 8 uur?! Ik kan dat niet controleren hoor.”

Ik heb een verrassing voor je. Bijna NIEMAND op kantoor werkt 8 productieve uren per dag.

Werk is veranderd. Het is niet langer een 9 – 5 ding. Als iedereen eerlijk is, winkelen we online op het werk, boeken we onze vakantie of doen we onze eigen administratie, maar we controleren ook e-mails in het weekend, lezen stukken ‘s avonds vanaf de bank in de woonkamer en beantwoorden belangrijke berichten als we niet op kantoor zijn. In de avonduren bijvoorbeeld of net na het wakker worden. 

Onderzoek suggereert overigens dat de gemiddelde werknemer op een dag van 8 uur slechts 2 uur en 53 minuten productief is. Zo weinig!? Ja, en ook jij valt hier waarschijnlijk onder.

Volgens het Bureau of Labor Statistics werkt de gemiddelde Amerikaan elke dag 8,8 uur. Toch bleek uit een onderzoek onder bijna 2.000 voltijdse kantoormedewerkers, dat de meeste mensen het grootste deel van de tijd niet ‘echt’ werken.

De meest populaire onproductieve activiteiten op kantoor zijn:

  • Nieuwssites lezen – 1 uur en 5 minuten
  • Checken van social media – 44 minuten
  • Niet werk gerelateerde zaken (roddel & achterklap) bespreken met collega’s – 33 minuten
  • Zoeken naar een nieuwe baan (doen ze dat onder MIJN tijd? Jup…) – 26 minuten
  • Longen bevuilen (rook pauzes) – 23 minuten
  • Bellen naar het liefje en/of vrienden –18 minuten
  • Niet te versmaden koffie / thee / soep uit machine halen – 17 minuten
  • Whatsappen – 40 minuten
  • Glucose shot (snackje) om 10 uur en 16:00 uur wegwerken – 8 minuten
  • Voedsel bereiden op kantoor – 7 minuten

Zichtbaarheid is geen garantie voor productiviteit

En dan hebben we het nog niet eens over die lunchpauze die zo’n 45 minuten tot 1 uur in beslag neemt. Oh, en velen van ons halen (wat heel gezond is) ook nog even een frisse neus daarna in de buitenlucht.

Dus ja, fijn je ziet je medewerkers lopen. Hoera! Controle. Maar zichtbaarheid is geen garantie voor productiviteit. Op een enkeling daargelaten dan (…).

Misschien dat Anita vanuit haar blokhut boven op die berg, totaal afgezonderd van allerlei prikkels wél ongestoord kan werken. Is het erg dat ze dan na 6 uur ‘productie’ even 2 uurtjes die piste afbeukt, om helemaal fris en fruitig vol energie de volgende werkdag te beginnen? Wie weet pakt ze ‘s avonds nog wel een paar uurtjes.

Dr. Brené Brown (top 5 TED sprekers en auteur van de nummer 1 New York bestseller ‘Durf te leiden’) heeft omtrent dit topic ook iets mee te geven aan leidinggevenden: ga er van uit dat mensen het beste doen wat ze kunnen. Dat doe jij toch ook?

No alt text provided for this image

The Age of Experience – WFA als onderscheidend vermogen

Dan een volgend punt wat deze WFA behoefte voed: ‘The Age of Experience’. We leven in ‘the age of experience’ waar ik de afgelopen tijd veel over heb gepost. De belevingseconomie. We zijn allemaal op zoek naar ervaringen die ons leven verrijken.

Steeds meer werkgevers doen hun best om een ervaring, ‘employee experience’, te bieden om in deze behoefte te voorzien. Om een (werk)omgeving te creëren waarin de mens centraal staat, een omgeving die lekker werken ondersteunt én stimuleert. Dit wordt in toenemende mate steeds belangrijker wat betreft het onderscheidend vermogen van organisaties.

Jacob Morgan, auteur van ‘The Employee Experience Advantage,’ schrijft dat “Als we kijken naar de toekomst van werk, naar de redenen waarom werknemers willen werken versus moeten werken, is het belangrijk om de ervaring die medewerkers zoeken te begrijpen.” (zie deze video waarin ik meer uitleg over de behoefte achter het willen opdoen van ervaringen)Morgan concludeerde dat elke werknemerservaring, ongeacht de grootte of omvang van een organisatie, uit 3 basisomgevingen bestaat:

1.      Cultureel

2.      Technologisch

3.      Fysiek.

“Al deze 3 aspecten,” zegt hij, “moeten gericht zijn op het creëren van een omgeving waar mensen willen komen opdagen!”

Makes sense doesn’t it?

No alt text provided for this image

De fysieke omgeving

De fysieke omgeving is alles wat je kunt zien, horen, ruiken, aanraken of proeven: het is je bureau en stoel; het is de stoffige varen die in de hoek langzaam aan het afsterven is; het is de kunst aan de muren; het zijn de gemeenschappelijke tafels en de lunches die je ervan eet; het is het lawaai van de straat buiten je raam. Deze factoren, waaronder temperatuur, luchtkwaliteit en kantoorverlichting, hebben allemaal invloed op de concentratie van medewerkers en hebben rechtstreeks invloed op hun welzijn, de prestaties en de productiviteit.

Werknemers die tevreden zijn met hun fysieke omgeving, hebben gewoon meer kans om beter werk te doen. De fysieke omgeving is dus van cruciaal belang.

Nu is het nogal een uitdaging om voor elke werknemer (je zou er maar 10.000 hebben) een fysieke omgeving te bieden die bij hem of haar past. Sterker nog, dat is een soort mission impossible. Dan moet je met VR brillen gaan werken en special effects toevoegen op de werkvloer. Een beetje zoals ze dat doen in de Efteling bij ‘De Baron’, met rookmachines, warmtekanonnen en watersproeiers enzo. Is niet praktisch man. 

Maar… WFA kan mogelijk een oplossing zijn om toch voor zo veel mogelijk medewerkers een omgeving te bieden welke bij hen past. Omdat zij zelf de plek kiezen waar zij graag willen komen opdagen. Of dat nu op kantoor is of in die berghut. 

No alt text provided for this image

En what’s in it for me? Wat krijg ik er als werkgever voor terug?

Los van verhoogde productiviteit, welke net werd aangestipt omdat mensen nu eenmaal beter gedijen in een fysieke omgeving waarin zij lekker werken, kan WFA in potentie ook zorgen voor: 

  • Een grotere pool aan talent. Want waarom zouden jouw beste talenten in een straal van 50 km wonen? Nu kun je ook gebruik maken van talent wat 1000 km of misschien wel 10.000 km verderop woont. Of (voor een tijdje) wil wonen?
  • Als retentie tool. Wanneer de behoefte aan ervaringen, aan vrijheid, aan regisseurschap van werk en leven zo groot is, kun je WFA dan ook niet in je voordeel laten werken ten opzichte van de concurrent? Neem het op in je secundaire arbeidsvoorwaarden, schreeuw het van de daken in je vacature teksten. Niet alleen trek je zo (jong) talent aan, maar bovenal bind je hen hoogstwaarschijnlijk langer.
  • Ruilhandel. De gemiddelde werknemer is bereid 8% van zijn salaris in te leveren in ruil voor de optie om te werken vanaf waar hij dat wil. En laat de productiviteit gemiddeld met zo’n 4.4% stijgen zodra de medewerker werkt waar hij wil. Tel uit je winst.
  • Boost voor creativiteit & innovatie. Wanneer had je voor het laatst een EUREKA! moment? Waarschijnlijk niet terwijl je naar je computerscherm staarde achter je ergonomisch verantwoorde bureau. Creativiteit ontstaat dikwijls niet achter je bureau. Werk gaat in de meeste banen niet langer om het maximaliseren van de output. Werk gaat over het creëren van waarde, over innovatie en creativiteit. En dit wordt doorgaans niet bereikt door 8 uur achter een bureau te zitten staren naar een scherm. Sterker nog, er duiken vaak creatieve ideeën op als je onder de douche staat, als je een pauze neemt, als je in je bed ligt. Of als je in je lunchpauze door de straten van St. Petersburg wandelt en geïnspireerd wordt door deze prachtige stad. Ongeveer 70% van de Britse kantoormedewerkers “krijgt meer gedaan” als ze flexibel werken, en 38% zegt dat ze creatiever zijn als ze mogen werken vanaf waar en wanneer zij dat willen (Microsoft 2013).
  • Minder stress & lager mentaal verzuim(kosten). Weer die ellendige file! Waardoor je gestrest op kantoor komt of na werk je sportles niet haalt. Juist zo gezond voor het welzijn van je medewerkers. Elke ochtend in je driedelige pak op veetransport moeten in dat blauw gele treintje. Woon werkverkeer draagt niet bij aan gezonde cortisol levels (stress hormoon) van medewerkers. Of wat dacht je van spanningen op kantoor tussen medewerkers? Leidinggevenden die stress veroorzaken bij hun medewerkers? Allemaal factoren die voor veel mensen zorgen dat ze na een werkdag uitgeput en gestrest thuiskomen. Dat ze geen fijne work-life integration ervaren. Keer op keer toont onderzoek aan dat er een sterke relatie is tussen het ervaren van een goede integratie tussen leven en werken én de betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie.
  • Kosten besparing op kantoorruimtes, reiskosten etc. Met minder mensen op kantoor, kunnen bedrijven hun ‘footprint’ in onroerend goed verkleinen (draag jij even bij in de oplossing voor de stikstofcrisis!) wat een efficiënter gebruik van de werkruimte mogelijk maakt. Een studie van Stanford Universtity wees uit dat WFA medewerkers organisaties in staat stelt om bijna $ 2.000 per werknemer te besparen op de huur van kantoorruimte, simpelweg omdat de ruimte efficiënter gebruikt kan worden.
No alt text provided for this image

Het nieuwe normaal

Thuiswerken was vroeger iets geks. Echter, daar kijkt nu ook (bijna) niemand meer van op. De wereld van werk is continue aan evolutie en verandering onderhevig. Niet alleen door technologische veranderingen. Maar bovenal doordat de behoeften van mensen (nieuwe generaties) inzake werk en leven veranderen.

Ach, en over een paar jaar vinden we WFA wellicht net zo normaal als dat we dat nu vinden van thuiswerken. Denk jij dat dit organisaties concurrentievoordeel kan bieden?

Lees ook deze andere posts