Retentie verhogen in de ‘Age of Experience’

Tien jaar. Dat is de duur van een gemiddeld dienstverband van werknemers tussen de 55 en 64 jaar. En dat is een flink verschil met generatie Z. Deze generatie is namelijk niet van plan om langer dan 2,8 jaar in dezelfde baan te blijven hangen.

Hoe dit komt? Ten eerste omdat de identiteit van generatie Z veel minder in beton is gegoten dan die van voorgaande generaties. Pas afgestudeerden weten niet wie ze over twee jaar zijn en wat voor baan bij ze past.

Ten tweede omdat de jongste jongens en meiden zijn opgegroeid in de ‘Age of Experience’. Dat bepaalt voor een deel hoe ze in het leven staan. En dus ook hoe ze tegen werk aankijken. Voor generatie Z zijn werk en privé veel meer met elkaar verbonden.

Daar waar oudere generaties het nog als twee gescheiden begrippen zagen, heeft de technologie ervoor gezorgd dat generatie Z ze niet meer los van elkaar kan zien.

Besef je dat als bestuurder, leidinggevende of HR-manager, dan begrijp je ook hoe je jong talent aantrekt. En belangrijker: hoe je dat talent behoudt. De return on investment van retentie is namelijk een stuk hoger dan die van werving. 

 

Weten hoe jij jong talent kunt aantrekken en behouden?