Haal meer uit generatie diversiteit

Wat gebeurt er als je een groep blanke 50-plussers uit Friesland een feest laat organiseren voor jongeren uit Amsterdam Zuid-Oost? Juist. Niemand komt. Waarom niet? Omdat deze groep totaal geen aansluiting heeft bij de belevingswereld van de jonge Bijlmerbewoners. Dan wordt het lastig om een feest te organiseren dat de doelgroep aanspreekt.

Klinkt logisch. Toch zie je in organisaties vaak dat oudere bestuurders strategische langetermijnbesluiten nemen waar medewerkers en klanten van jongere generaties totaal niet op zitten te wachten. Of jonge werknemers die hippe, flitsende producten en diensten bedenken waar klanten van oudere generaties niets mee hebben.

Door gebruik te maken van de diversiteit aan generaties kun je dit makkelijk voorkomen. Elke generatie heeft namelijk een eigen set aan skills, ervaringen en percepties. Verschillende manieren van denken en handelen, waardoor de organisatie beter kan inspelen op de behoeftes van klanten én werknemers. En dat heeft weer impact op de bedrijfsresultaten.

 

Wil je deze lezing boeken?